Jdi na obsah Jdi na menu
 


Work Anywhere - jak přistupovat k poště, kalendáři, kontaktům, úkolům a souborům odkudkoliv - 1. část - pošta

26. 11. 2008

V dnešní době je práce mnohých z nás bez připojení k Internetu nepředstavitelná. Po práci příjdeme domů, chceme ještě něco udělat, a opět máme Internet k dispozici - přes ADSL, kabelovou televizi... Pak vyrazíme na služební cestu a co nám v hotelu nabídnou kromě postele a snídaně? Správně, možnost připojení přes WiFi, pokud možno bezplatnou. Posadíme se v restauraci nebo kavárně a v éteru taky bzučí data. A o víkendu na chalupě vytáhneme mobil a připojíme se přes GPRS/CDMA/EDGE nebo co je zrovna k dispozici. Zkrátka na Internetu jsme téměř kdykoliv a kdekoliv. A chtěli bychom také kdykoliv a kdekoliv mít možnost pracovat se svými daty, přečíst si poštu, zkontrolovat termíny a úkoly nebo najít telefon na obchodního partnera. Možností, jak toho dosáhnout, je celá řada, některé jsou pohodlnější, některé méně pohodlné, některé zdarma, jiné za peníze. V tomto článku bych chtěl rozebrat různé způsoby, které jsem vyzkoušel - jistě existuje i mnoho jiných, které jsem nezkusil nebo o nich nikdy neslyšel, o své zkušenosti se můžete podělit v diskusi.

Představme si modelovou situaci: uživatel má služební počítač v práci, dále notebook, kterým se připojuje doma a na služební cestě, PDA, které s sebou nosí neustále, a ještě občas zabrousí do internetové kavárny nebo musí z jiného důvodu pracovat na cizím počítači. Přitom má následující požadavky:

  • Přístup k poště, kalendáři, adresáři, úkolům a souborům odkudkoliv
  • Maximální jednoduchost (z hlediska současných možností) (nastavit to vše může administrátor, uživatel pak vyžaduje naprosto blbuvzdorné ovládání)
  • Multiplatformnost (pracuje střídavě pod Windows, Linuxem, na Applu...)
  • Funguje to i bez připojení k internetu (pokud je to principielně možné - pošta offline apod.)
  • Celé je to zdarma

Řešení, které by splňovalo všechny výše uvedené požadavky, asi neexistuje. Pojďme si proto postupně projít jednotlivé požadované služby a zhodnotit dostupné možnosti.

Pošta

Pro přístup k mailu je možné využít řadu technologií, postupně si některé z nich probereme a zhodnotíme jejich výhody a nevýhody.

1. Webové rozhraní

Tedy metoda přístupu k poště prostřednictvím webového prohlížeče. Tuto metodu nabízejí snad všechni poskytovatelé freemailů a mnohé firmy pro své zaměstnance. Přístup je zajištěn odkudkoliv, prostřednictvím libovolného browseru (pokud je webové rozhraní rozumně navržené), je to zdarma. Bohužel nesplňuje požadavek na maximální jednoduchost (nefunguje drag-and-drop, není možné skenovat přímo do mailu a podobně). Nepoužitené pokud vypadne spojení.

2. Poštovní klienti

Přístup k poště pomocí specializovaných programů (Outlook (Express), Thunderbird, Eudora, The Bat...). Možnosti záleží, kromě vlastní funkčnosti klienta, i na protokolu použitém pro komunikaci se serverem. Takže popořadě:

a) POP3. Jednoduchý (ale také "hloupý") protokol. Podporují jej snad všichni poštovní klienti a většina poštovních serverů. Umožňuje pouze stáhnout poštu ze serveru na místní počítač. Pak klient podle nastavení buď poštu na serveru smaže, nebo ji tam ponechá po nějakou dobu (např. 10 dní), nebo ji smaže po smazání na klientovi, nebo ji na serveru ponechá trvale. Všechny varianty mají z hlediska našich požadavků na working anywhere problémy. Pokud se pošta po stažení na serveru smaže, není nikde jinde k dispozici. Zprávy, které si v práci stáhneme, doma nenajdeme a naopak. Na dovolené uvidíme jen poslední došlé zprávy. Stav, kdy se pošta smaže po nějaké době, může být vyhovující pro práci v zaměstnání/doma - zprávy budou na obou počítačích. Ovšem na dovolené opět uvidíme jen poslední zprávy. Pokud se budou zprávy nechávat na serveru trvale, budou sice k dispozici odkudkoliv, ale bude silně zatěžován server - všechny zprávy jsou v jednom souboru, který se prochází sekvenčně, a pokud jich budou stovky megabytů, nebudou vás mít správci rádi.

Hlavní a asi neřešitelný problém: odeslaná pošta. Ta je vždy uložena jen na tom počítači, ze kterého byla odeslána. Doma nepoznáte, na které zprávy jste už odpověděli v práci a naopak.

Čili protokol POP3 není pro "work anywhere" zrovna ideální.

b) IMAP

 IMAP je podstatně modernější a "chytřejší" protokol, než POP3. Zprávy zůstávají uloženy na serveru a je možné je přímo na serveru třídit do složek. Díky tomu je možné odkudkoliv přistupovat k veškeré poště. V principu se tedy jedná o protokol ideální pro "working anywhere", ale bohužel má i svá negativa, související zejména s jeho implementací do klientských programů. Jednak není možné do složek IMAP umísťovat další složky a zároveň maily - každá složka může obsahovat buď jen zase složky, nebo jen zprávy (toto neplatí např. u gmailu, kde je rozčlenění do složek realizováno pomocí štítků, ne skutečným rozdělením do fyzických složek). A za druhé, pošta není standardně dostupná v případě výpadku spojení - protože je umístěna na serveru. To se řeší stahováním zpráv na počítač pro režim offline, ovšem toto je třeba jednak klientech nastavit, což nemusí být zrovna jednoduché. IMAP je k dispozici umnohých poskytovatelů e-mailových služeb, a to i zdarma.

MS Outlook pracuje s IMAPem dost nešťastně, například odeslaná pošta se standardně nekopíruje na server a je potřeba poměrně náročné nastavení, aby se kopírovala. V režimu offline pracuje Outlook naprosto tragicky, není možné téměř nic, kromě vlastního čtení pošty, a stahování zpráv pro režim offline je potřeba nastavit pro každou složku zvlášť. Není možné nastavit přímé mazání pošty, vždy se zpráva jen "označí pro smazání" a je potřeba manuálně provést odstranění označených zpráv. Pro znalého uživatele je to nepříjemné, pro neznalého nepoužitelné.

Thunderbird je s IMAP podstatně použitelnější, po drobném nastavení je možné jej dát k dispozici i běžnému uživateli.

S jinými klienty nemám zkušenost.

MAPI

MAPI je proprietární protokol firmy Microsoft, pomocí kterého komunikuje MS Outlook s poštovním serverem MS Exchange. Zprávy se ukládají na serveru a ve standardním nastavení zároveň kopírují na klienta pro práci offline. Systém umí stanovit rychlost připojení a v případě pomalého připojení stahovat nejprve jen hlavičky mailů, celé maily až na požádání. Z hlediska uživatele je tento systém maximálně jednoduchý. Navíc je k dispozici výborné webové rozhraní, které do značné míry kopíruje vzhled a funkce Outlooku. Nevýhod je ale celá řada. Na straně serveru je třeba mít nasazeno řešení od Microsoftu (Windows Server, Exchange, Active Directory), což reprezentuje nemalé finance na licence za tyto SW produkty, a navíc CAL pro Windows Server i Exchange. Plnou funkčnost je možné využívat jen s Outlookem (a tedy jen na Windows). Webové rozhraní je ve své plné podobě funkční jen v Internet Exploreru. Při použití jiných klientů/prohlížeče (a tedy ve všech alternativních operačních systémech s výjimkou MacOS s Office) je k dispozici jen "bežná" funkčnost - POP3/IMAP, standardní webové rozhraní.

3. Závěr

Jak kapitolu uzavřít, jaký systém práce s poštou pro "working anywhere" doporučit? Samozřejmě záleží na prostředí, požadavcích a schopnostech uživatele a finančních možnostech. Pokud pracujete (jednotlivec nebo firma) výhradně nebo téměř výhradně ve Windows, máte zakoupené Office, případně už máte nasazena některá serverová řešení os Microsoftu, potřebujete pracovat na různých místech často nebo téměř neustále, a tato práce vás živí, a jste "běžný uživatel", pak se vyplatí investovat do Exchange (i z dalších důvodů uvedených v dalších kapitolách). Prostředí je maximálně jednoduché a pro člověka používajícího MS produkty známé. Pro větší firmy se vyplatí nasadit vlastní Exchange server, pro menší je možné využít hostovaný Exchange, kdy se o provoz serveru stará někdo jiný (kdo to snad umí), viz např. http://www.profiposta.cz/, http://www.ignum.cz/web/df/cz/?typ=wbh_exchange-hosting, http://www.gauzy.com/hostovany-exchange/ a mnohé jiné. Pro školy údajně Microsoft nabízí možnost hostovaného Exchange zdarma - to budu muset ještě ověřit.

V případě, že požadujete kompletní funkčnost zdarma, pro soukromé potřeby, jste znalejší uživatel (nebo máte někoho, kdo vám pomůže) nebo nepracujete ve Windows/s Office, je vhodnou kombinací (free)mail s webových rozhraním a IMAP + Thunderbitd, nejpohodlněji funguje (z toho, co znám) gmail.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA